Snelle en slimme laadpalen – Op zoek naar balans op het energienet

Met ons label Evensnelladen houden wij ons, sinds de oprichting in 2016, bezig met het investeren in en financieren van slimme, snelle laadpalen. Het plaatsen van laadpalen was in 2016 nog een vrij onzekere investering. Inmiddels raken steeds meer mensen overtuigd van elektrisch rijden. De overheid stimuleert elektrisch rijden actief. Het rijd- en laadgedrag van de elektrische rijder veranderde de afgelopen jaren flink.

Subsidiepot elektrische auto’s snel leeg

Elektrisch rijden is niet alleen meer weggelegd voor de zakelijke rijder. De e-auto wordt ook steeds populairder onder de particuliere rijder. Dat werd snel duidelijk toen begin deze maand de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) opende. Binnen anderhalve week was de subsidiepot (10 miljoen euro) voor nieuwe elektrische auto’s al leeg voor dit jaar. Voor tweedehands elektrische auto’s is momenteel nog budget beschikbaar. Het aanbod op de tweedehands markt is helaas nog beperkt en leasen is niet mogelijk.

In Duitsland is de zakelijke rijder inmiddels gek als hij niet voor elektrisch rijden kiest. De subsidie die onze oosterburen beschikbaar stellen, maakt het mogelijk om gratis een nieuwe Renault Zoe te rijden. Het maandelijkse leasebedrag van deze auto komt namelijk overeen met het maximale aan te vragen subsidiebedrag.

Meer elektrische auto’s, meer inzicht in laadgedrag

Investeren in laadpalen is allang geen onzekere investering meer. Vandaag de dag overstijgt de vraag naar laadpunten het aanbod. Volgens cijfers van RVO rijden inmiddels meer dan 120.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Door deze groei krijgen we ook steeds beter inzicht in het laadgedrag. Vorige week publiceerden de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Elaad de resultaten van het Nationaal Laadonderzoek 2020.

Een opvallende uitkomst is dat 43% van de aanvragen voor een openbare laadpaal mislukt. Het ontbreken van gemeentelijk beleid en miscommunicatie tussen EV-rijder en gemeente zijn hiervoor belangrijke redenen. Dat is vervelend voor de EV-rijder. 42% van de ondervraagden beschikt namelijk niet over een privé laadpaal thuis. De respondenten noemen onvoldoende laadpunten dan ook als één van de knelpunten.

Positief over slim laden

De resultaten van het onderzoek geven ook inzicht in de ervaringen van elektrische rijders met slim laden. Tijdens slim laden stopt het laden van de auto wanneer de vraag naar elektriciteit groter is dan het aanbod (piekuren). Het laden wordt weer hervat wanneer het aanbod groter is dan de vraag naar elektriciteit (daluren). Slim laden is daarom beter voor het balanceren van het energienet en levert de e-rijder financieel voordeel. 68% van de respondenten vindt slim laden belangrijk en 80% is hiertoe bereid.

Steeds vaker zien we uren met negatieve energieprijzen. Slim laden wanneer de zon flink schijnt ontziet dus niet alleen de netbelasting, het voorkomt ook dat je betaalt voor de zonne-energie die je teruglevert aan het net. Er zijn dus voordelen voor de gebruiker, de netbeheerder én de producent van duurzame energie.

Bij Evensnelladen sturen wij daarom steeds meer aan op slim laden en informeren wij onze gebruikers hierover. Onze laadpalen zijn ook voorbereid op bidirectioneel laden. Deze manier van laden maakt zowel opladen als ontladen op het elektriciteitsnet mogelijk. Helaas zijn momenteel nog weinig elektrische auto’s uitgerust met deze mogelijkheid.   

Kortom, de eerste investering in onze laadpalen vier jaar geleden blijkt uiteindelijk een zeer geslaagde keuze. Laadpalen zijn niet alleen toekomstbestendig, maar ook onmisbaar voor ons energienet.

Wil jij ook slim laden en je eigen zonne-energie beter benutten? Neem dan contact op met Evensnelladen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten